Portugalia
wtorek, 15 maja 2012 08:13

Wizyta w Portugalii  (19 - 23 marca 2012)

W drugiej mobilności w ramach projektu Comenius jako przedstawicielki delegacji polskiej udział wzięły: dyrektor naszej szkoły Bożena Kondratiuk, szkolny koordynator projektu Agnieszka Jackiewicz oraz Aleksandra Rachoń. Poniżej zamieszczamy krótki opis przebiegu wizyty.

19 marca 2012 wystartowaliśmy z gdańskiego lotniska o godzinie 18. Już półtorej godziny później spotkaliśmy się z delegacją z Łotwy na lotnisku we Frankfurcie. Dalszą podróż do Porto odbyliśmy wspólnie z uczniami i nauczycielami z Łotwy. Na portugalskim lotnisku powitał nas zaprzyjaźniony z delegacją łotewską nauczyciel Jose Cruz, który stał się naszym przewodnikiem po mieście następnego dnia. Do hotelu położonego w centrum starówki dotarliśmy metrem. Porto jest drugim największym miastem w Portugalii, liczącym milion przyjaznych mieszkańców, położonym na wybrzeżu Oceanu Atlantyckiego i rzeką Douro.

20 marca 2012 rozpoczęliśmy zwiedzanie od spaceru po urokliwych ulicach Porto. Otrzymaliśmy specjalne zaproszenie od właściciela miejscowego banku, znajdującego się w zabytkowej wieży. W imponującym architektonicznie zabytkowym budynku podziwialiśmy unikatowy mechanizm zegara oraz panoramę Porto w perspektywie 360 stopni.


Drugi taki całkowicie mechaniczny zegar w Europie znajduje się w Londynie w wieży Big Ben. Wąskimi urokliwymi uliczkami dotarliśmy do najstarszej części miasta – dzielnicy Ribeira widniejącej na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Mieliśmy także okazję podziwiać widok miasta z żelaznego mostu kolejowego Maria Pia projektu Gustave Eiffla, łączącego Porto z Villa Nova de Gaia, miasteczkiem pełnym piwnic i magazynów, gdzie butelkuje się słynne na całym świecie wino Porto. Po obu stronach rzeki Duoro rozciągają się malownicze skalne krajobrazy i charakterystyczne czerwone dachy.

Mieliśmy przyjemność jeść tradycyjny lunch nad rzeką, a obsługiwał nas kelner mówiący po polsku! (Poznaliśmy wielu Portugalczyków, którzy zwiedzali Polskę i ku naszemu zaskoczeniu opowiadali o Krakowie, Poznaniu, Warszawie. Wśród nich był także kierowca autokaru, który potem zawiózł nas do Parku Narodowego Geres. Wszyscy Portugalczycy – nawet przypadkowi przechodnie byli nadzwyczaj życzliwi i pogodni).

Ostatnim punktem naszej wycieczki była stacja kolejowa São Bento, ozdobiona znanymi w Portugalii charakterystycznymi białobłękitnymi malowidłami na glazurze.

Stąd udaliśmy się do Bragi, do której dotarliśmy późnym wieczorem i po niezapomnianych, zabawnych poszukiwaniach naszego hotelu spotkaliśmy się z nauczycielami z innych krajów. Dzień zakończyliśmy spacerem po uliczkach i placach najstarszego portugalskiego miasta, a zarazem jednego z najstarszych miast chrześcijańskich na świecie.

21 marca 2012

Środę rozpoczęliśmy od wspólnego śniadania w międzynarodowym gronie. Delegaci wszystkich 11 krajów biorących udział w projekcie byli zakwaterowani w jednym hotelu. Następnie udaliśmy się do goszczącej nas szkoły Escola Secundaria D.Maria II, do której uczęszcza aż 1200 uczniów. Budynek szkoły wygląda bardzo nowocześnie, sprawia wrażenie całkowicie nowego. Okazało się jednak, że szkoła ma już 50 lat tradycji, lecz budynek przeszedł kapitalny remont.
W szkole odbywały się właśnie Dni Otwarte, dlatego naszej wizycie towarzyszyło mnóstwo wystaw twórczości artystycznej uczniów.

Nauczyciele zwiedzali szkołę podzieleni na dwie grupy, podczas gdy uczniowie rozpoczęli zajęcia sportowo – rekreacyjne ( nie zabrakło piłkarzyków!) Uczniowie zostali podzieleni na pięcioosobowe zespoły. Zadbano o to, by w grupie znalazły się osoby z różnych krajów i o różnej płci, co miało służyć integracji i zapobiec używaniu języka ojczystego przez uczniów. Grupy nazwano imionami poszczególnych miast biorących udział w projekcie, naturalnie nie zabrakło też Gdańska:).

Następnie uczniowie wzięli udział w Peddy Paper, czyli zabawie integracyjnej polegającej na marszu na orientację po centrum miasta i wykonaniu określonych zadań.
Tymczasem nauczyciele udali się na sesję roboczą, podczas której omówiono wyniki internetowego kwestionariusza związanego z bioróżnorodnością stworzonego przez partnerów projektu, między innymi panią Beatę Piełowską.

Prace naszych uczniów i zaangażowanie nauczycieli w działania projektowe zostały pochwalone na forum przez głównego koordynatora działań Thomasa Gerla. Podkreślono, że nasza szkoła wiedzie prym w realizacji zadań związanych z badaniem lokalnej bioróżnorodności. Ponadto uzgadniano najskuteczniejsze środki wirtualnej komunikacji, ewaluowano dotychczasowe działania oraz podkreślano kolejne etapy i zadania stojące przed nami – stworzenie wirtualnego słownika ze zdjęciami gatunków roślin, przeprowadzenie konkursu na hasło ekologiczne, oraz scenariusz wspólnego filmu o bioróżnorodności w Europie. Uzgodniono, że wszyscy uczniowie występujący w filmie będą mówić w swoim ojczystym języku, a film zostanie zaopatrzony w napisy z tłumaczeniem angielskim.

Następnie uczniowie i nauczyciele udali się na wspólny lunch w szkolnej stołówce. Po posiłku nauczyciele brali udział w warsztatach informatycznych dotyczących pracy z programem Joomla i wykorzystaniu narzędzi pomocnych do tworzenia stron projektu prowadzonych przez belgijskiego nauczyciela informatyki Petera de Deyn i portugalskiego nauczyciela informatyki, fizyki i astronomii Joao Vieira. Po warsztatach nauczyciele wybrali się na wycieczkę z przewodnikiem po Bradze – Europejskiej Stolicy Młodzieży 2012, uczniowie zaś uczestniczyli w przeróżnych zabawach sportowych w swoich drużynach.

Wieczorem odbyło się oficjalne spotkanie uczestników projektu w sali kinowej z dyrektorem szkoły portugalskiej, szkolnym kierownikiem do spraw projektów Comenius, władzami miasta i Parku Narodowego. Uroczystość zawierała prezentacje i występy młodzieży portugalskiej na temat geologii, przyrody, historii, a nade wszystko bioróżnorodności Parku Peneda - Gerês. Spotkanie zwieńczyła uroczysta kolacja z tradycyjnymi daniami i deserami. Jedzenie było naprawdę pyszne!

22 marca 2012

W czwartek rano opuściliśmy hotel z ekwipunkiem na dwudniowa wyprawę w plecakach i wyruszyliśmy autokarem na północ Portugalii, by podziwiać gatunki roślin i zwierząt niegdyś obecne licznie w całej europie, które teraz znalazły schronienie w jedynym Parku Narodowym w Portugalii obok pozostałości po dawnych cywilizacjach. Bioróżnorodność rozległego parku podziwiać można tylko piechotą. Podążaliśmy wzdłuż wąskich szlaków pasterskich i przemierzaliśmy pozostałości starożytnej drogi rzymskiej oznaczanej kamieniami milowymi i podziwialiśmy otoczoną bujną roślinnością dolinę rzeki, surowe szczyty skał, złote kolcolisty i wiekowe dęby. Można natknąć się tu nie tylko na dąb portugalski, ale także szypułkowy i pirenejski. Inne drzewa, które zaobserwowaliśmy to śliwy, ostrokrzewy, brzozy, w tym brodawkowata oraz cisy. Podziwialiśmy także jałowce i wrzosiec. Ponadto w parku występują endemiczne gatunki liliowatych i paprotników. Nauczyciele biologii opowiadali nam ciekawe fakty dotyczące tych roślin, było to niezwykle pouczające i ciekawe doświadczenie - klasyczny etap cyklu Kolba. Byliśmy podzieleni na dwie grupy - na przemian, z przerwa na wspólny posiłek w restauracji w Geres, podążaliśmy trasą wodospadów i lasów. Nie wszyscy wytrzymali kondycyjnie wyprawę, podczas drugiego podejścia niewielka grupa musiała zrezygnować. Wszyscy gratulowali pani Agnieszce Jackiewicz, która mimo kontuzji stawu skokowego przebyła całą trasę!

Park Narodowy Peneda – Gerês o całkowitej powierzchni ponad 700 km² jest schronieniem dla niektórych ostatnich przetrwałych europejskich gatunków. Na każdym zakręcie obserwować można inną roślinność. Napotkać tu można dziki, wydry, sarny i lisy, borsuki, węże, kucyki,

orły i jedne z ostatnich żyjących w Europie wilki. Przewodnik pokazywał nam na mapie i podczas wycieczki starożytne megalityczne budowle, rzeźby w kamieniu i grobowce – dolmeny. Nad miejscowymi osadami, gdzie rolnicy nadal używają wołów i pługów, można obserwować ruiny średniowiecznych zamków. Granitowy krajobraz obfituje w małe strumienie i wodospady, rzeki i zapory wodne.

Do schroniska górskiego dotarliśmy autokarem już po ciemku. Po kolacji czekała nas jeszcze jedna niespodzianka – obserwacja gwiazdozbiorów przy użyciu rewelacyjnego teleskopu, która była możliwa dzięki temu, że jeden z portugalskich nauczycieli jest kierownikiem obserwatorium w Bradze. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie byli pod wrażeniem pokazu.

23 marca 2012

W piątek rano odbyło się spotkanie organizacyjne koordynatorów, podczas którego wszystkie grupy udały się do Muzeum Etnograficznego, gdzie poznaliśmy losy zatopionej na skutek zerwania tamy na rzece Homem osady Vilarinho das Furnas. Podczas obniżania się poziomu wody widać osadę zalaną w 1972 r. Podziwialiśmy narzędzia, meble i rękodzieła ówczesnych osadników.

Następnie, podzieleni na grupy wyruszyliśmy 9 km Szlakiem Orła.

Po posiłku w górach udaliśmy się do dwustuletniego Sanktuarium Bom Jesus do Monte, które jest perłą architektury barokowej, obecna także na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Do miejsca pielgrzymek wiodą majestatyczne schody, które miały symbolizować drogę pokutną. Podczas gdy Katedra powstała już w 1722 r. cały zabytek został ukończony ponad 100 lat później. W dół zjechaliśmy specjalną windą.

Wizytę zwieńczyła uroczysta kolacja nauczycieli z pysznymi daniami i deserami. Uczniowie natomiast zostali zaproszeni na kolacje do rodzin ich portugalskich rówieśników. Niestety nie zwiedziliśmy Guimarães – tegorocznej Europejskiej Stolicy Kultury i pierwszej stolicy Portugalii, w której wizytę zaplanowano na sobotę gdyż nasze połączenie lotnicze zmusiło nas do wyjazdu piątkowej nocy. Jednak w drodze powrotnej czekając na lotnisku we Frankfurcie udało nam się wybrać na krótką wizytę do centrum miasta.

Oprócz realizacji celów projektu wizyta w Portugalii pozwoliła nam pogłębić zagraniczne kontakty otwierając perspektywę na dalsze wymiany w przyszłości. Oprócz doświadczeń kulturowych na uwagę zasługuje świetna integracja młodzieży – niemiecki koordynator podkreślił,że w jego języku ojczystym słowo „przyjaciel” oznacza ważną relację, a przy jego użyciu właśnie relacjonowali swoje wrażenia uczniowie.

Więcej zdjęć możecie obejrzeć pod następującym linkiem:

Galeria Comenius….

Opracowała: Aleksandra Rachoń