Francja
wtorek, 03 września 2013 13:31

Wizyta w Derval, Francja 
(16-20 października 2012)

Miejsce: Francja – regiony Pays de Loire i Bretanii
Uczestnicy:
Daniel Łumianek (nauczyciel)
Alicja Cichoracka, Alicja Czoske, Anna Kierlin, Magda Wielewska (uczennice)
Cel:
1. Poznawczy: Zapoznanie się z walorami przyrodniczymi i ekosystemami rejonu zachodniej Francji charakterystycznymi  dla klimatycznej strefy umiarkowanej ciepłej morskiej.
2. Integracyjny: zacieśnianie więzi multikulturowych między uczestnikami projektu.
3. Kulturowy: Poznanie obyczajów, zwyczajów i tradycji regionu.
4. Warsztatowy: Kontynuacja nad pracami związanymi z produktem finalnym projektu.

Dzień pierwszy:

Wyjazd z Gdańska autobusem na lotnisko im. F. Chopina w Warszawie. Przelot liniami AirFrance z Warszawy do Paryża (na lotnisko im. Ch. De Gaulle'a). Spotkanie z uczestnikami projektu i przejazd wynajętym autokarem do Derval. Zakwaterowanie w bursie szkolnej i kolacja ze wszystkimi uczestnikami projektu. Po kolacji spotkanie „robocze” -zaprezentowanie przez gospodarzy planu wycieczek, warsztatów i spotkań na okres całego pobytu.

Dzień drugi:

Spotkanie z dyrektorem szkoły w Derval, panem Pibarot. Następnie każda grupa zaprezentowała krótką prezentację z dotychczasowej pracy. Po prezentacjach uczniowie zostali podzieleni na 8 międzynarodowych grup i rozpoczęli zajęcia sportowe z nauczycielami wychowania fizycznego. Nauczyciele udali się na pierwsze spotkanie warsztatowe. Poprowadzone zostały przez Łotyszkę – Irinę Lucinę, która zaprezentowała jak można dodawać dźwięki, słowa i obrazy do naszego audiosłownika, który jest tworzony przez wszystkie grupy. Następnie nauczyciele zostali oprowadzeni po szkole i uzyskali najważniejsze informacje na temat kształcenia rolniczego na poziomie szkoły średniej we francuskim systemie oświatowym. Drugą część dnia poświęciliśmy zwiedzaniu Nantes. Zwiedzanie miało mieć charakter gry miejskiej, ale ze względu na fatalne warunki pogodowe nie udało się tego zrealizować. Wzięliśmy za to udział w bardzo ciekawych zajęciach warsztatowych w Le Fabrique de Machines, a następnie spacerowaliśmy po mieście. Późnym wieczorem wróciliśmy do Derval.

Dzień trzeci:

Prawie cały dzień spędziliśmy w parku narodowym La Briere, który znany jest z bardzo dużej różnorodności gatunków, zarówno flory jak i fauny. Znajduje się tu również drugi pod względem wielkości obszar bagienno-torfowiskowy we Francji. Zajęcia terenowe w parku miały charakter wykładu (ogólne informacje o parku, charakterystyka działalności gospodarczej człowieka na tym terenie), obserwacji (obserwacja ptaków i wybranych gatunków roślinnych), zajęć z zakresu pedologii (odwiert w torfie i analiza jego składu próbek pobranych z różnych głębokości) i zajęć audio (rozpoznawanie odgłosów ptaków). Zajęcia prowadzone były przez przewodników, pracowników parku i ornitologa. Po parku poruszaliśmy się zarówno pieszo, jak i łodziami (kanałami i rowami  utworzonymi przez ludzi). Zajęcia w parku narodowym zajęły cały dzień.

Dzień czwarty:

Rano wyjechaliśmy na plażę Pont-Mache nad Zatoką Biskajską. Głównym celem wyjazdu było uprzątnięcie fragmentu plaży z nieczystości wyrzuconych podczas pływów. Podzieliliśmy się na międzynarodowe grupy i rozpoczęliśmy uporządkowywanie wybrzeża. Sprzątanie trwało około 3 godzin i udało nam się zebrać bardzo dużą ilość śmieci. Zajęcia te nie tylko nas zintegrowały, ale także uświadomiły jak ogromną ilość nieczystości morze wyrzuca każdego dnia. Akcje tego typu powinny być przeprowadzane częściej ze względu nie tylko na charakter ekologiczny, ale też wychowawczy. Drugą część dnia poświęciliśmy zwiedzaniu i obserwacji pól, gdzie zbierana jest sól kamienna i potasowa. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda proces zbierania soli i odsalania pól na których się gromadzi.

Wieczorem miał miejsce mocny akcent kulturowy. Gospodarze zorganizowali dla nas wieczór bretoński. Przygotowano dla nas nie tylko różnego rodzaju potrawy lokalne, ale też zaproszono miejscowe grupy taneczno-wokalne, które zaangażowały nas bardzo w naukę regionalnych tańców. Wieczór ten jeszcze bardziej zacieśnił przyjacielskie relacje między wszystkimi uczestnikami projektu.

Dzień piąty:

Pożegnanie z uczestnikami projektu. Przejazd autokarem do Paryża. Kilkugodzinny spacer po Paryżu. Następnie lot do Warszawy i powrót autokarem do Gdańska.

Prezentacja Power Point naszych uczennic po wizycie we Francji:

(Power point prezentacja)

Relacja z wizyty w języku angielskim:

http://www.natural-treasures.eu/index.php/meetings-for-nature/171-french-mobilty-report.html

Opracował: Daniel Łumianek